این کارگاه ۲۴ ساعته طی سه روز و با حضور مدیران و کارشناسان استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان آذربایجان غربی توسط شتاب‌دهنده آرکاپ و با همکاری تنگاتنگ پارک علم و فناوری آذربایجان غربی، با بهره بردن از اساتید به نام کشوری آقایان محمود موسوی و جواد محمدی در محل پارک در تاریخ‌های ۲۲، ۲۳ و ۲۴ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار گردید.

دغدغه اصلی  در این دوره ارزیابی و توسعه قابلیت­‌های مدیریت و کارآفرینی و تمرین عملی دانش مدیریت در چهار حوزه اصلی بازاریابی و فروش، تولید و عملیات، منابع انسانی و مالی بود.

در این کارگاه شرکت­‌کنندگان در قالب تیم­‌های سه نفره به راه اندازی یک کسب‌وکار و اداره آن با استفاده از نرم‌افزار شبیه­‌سازی کسب‌­وکار پرداختند. تاکید اصلی این دوره بر ضرورت بهره‌­مندی از تفکر سیستمی و شناخت تاثیرات متقابل تصمیمات حوزه های گوناگون کسب­‌وکار در موفقیت آن کسب­‌وکار بوده است.

در روز اول و دوم کارگاه، مباحث مربوط به حوزه بازاریابی و فروش، حسابداری برای مدیران و مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی و سازمانی و مدیریت تولید و عملیات به حضار آموزش داده شد. شیوه آموزش به این صورت بود که ابتدا نکات اصلی هر موضوع به شیوه پرسش و بحث برای حضار ارائه می­شد و سپس تیم­‌ها با استفاده از نرم‌افزار شبیه­‌سازی به تمرین موارد گفته شده در اداره شرکت خود می­‌پرداختند. در این زمان اساتید و مربیان کارگاه در کنار تیم‌­ها حضور داشته و به­‌عنوان منتور به راهنمایی و ارائه مشاوره به ایشان می­‌پرداختند. بدین ترتیب حوزه‌­های چهارگانه گفته شده نظیر تکه­‌های پازل در کنار یکدیگر قرار گرفته و تصویری جامع و کامل از آیتم­‌های ضروری در مدیریت یک شرکت در ذهن حضار شکل گرفت.

در روز پایانی کارگاه تیم­‌ها به تمرین کامل همه آنچه در دو روز نخست فراگرفتند، پرداختند. در این تمرین ایشان می­‌بایست به صورت یکجا و با تکیه بر تفکر سیستمی تمامی تصمیمات ضروری برای موفقیت و رشد کسب­‌وکار خود را اتخاذ می‌­کردند. در این بخش ارتباط تصمیمات حوزه‌­های مختلف با یکدیگر و ضرورت توجه به متغیرهای چندگانه در تصمیم‌­گیری­‌ها برای ایشان تبیین گردید.

 تشخیص این موضوع که در هر لحظه از عمر کسب‌­وکار، پرداختن به چه تصمیماتی حیاتی است، عنصر اصلی تفکر استراتژیک است که در این بخش به آن پرداخته شد. اینکه آیا شرکت در ماه­‌های نخست راه‌­اندازی باید به دنبال حل مسائل حقوقی باشد و یا بر روی تحقیقات بازاریابی و شناخت محیط تأکید کند و یا اینکه در چه زمانی باید به فکر تأمین مالی بیفتد و در کدام زمان جذب نیروهای حرفه‌­ای و مجرب و یا آموزش کارکنان را در دستور کار خود قرار دهد؟ تشخیص موقعیت کسب­وکار و طراحی سیاست‌­های راهنمای مناسب و اقدامات عملیاتی متناسب برای نیل به اهداف، جوهره تفکر استراتژیک است که در تمرین کامل شبیه­‌سازی، مورد توجه قرار گرفت. عامل اصلی موفقیت تیم‌­ها در مسابقه، تمرکز بر عوامل حیاتی موفقیت در هر لحظه از عمر شرکت و یا به عبارت بهتر شناخت درست اهرم‌­های تصمیم‌­گیری بود. بسیاری از تیم‌­ها زمان خود را صرف پرداختن به تصمیماتی می­‌نمودند که تأثیر آنها در موفقیت ایشان کم رنگ بود و لذا در پایان مسابقه شاهد این بودیم که بین سودآوری و ارزش شرکت‌­ها اختلاف بسیاری بود، در نقطه مقابل برخی از شرکت­ها با یافتن اهرم درست، در مسیر مناسب سودآوری قرار گرفته و در مدت زمان اندکی، ارزش شرکت خود را چند برابر نمودند. این موضوع در دنیای واقعی کسب­‌وکار بسیار حایز اهمیت است و سعی شد اهمیت آن، در کارگاه برای حضار به خوبی تبیین گردد.

بخش دوم روز پایانی کارگاه، به برگزاری مسابقه بین تیم‌­ها اختصاص داده شد. در این بخش نخست هر یک از تیم‌ها یک نام مناسب برای شرکت خود انتخاب کرده و سپس به رقابت با یکدیگر پرداختند. در این رقابت هر یک از تیم‌ها می­‌بایست در مدت زمان دو و نیم ساعت به اداره شرکت خود طی سه سال نخست راه‌اندازی آن می­‌پرداختند.

در میانه مسابقه، جدول امتیازات تیم‌­ها بر اساس شاخص ارزش شرکت (Company Value) که توسط نرم­‌افزار محاسبه می‌گردید، به دفعات به نمایش در آمد و بر هیجان مسابقه افزود.

در این رقابت، تیم­ها استراتژی­‌های متفاوتی برای رشد کسب‌وکار خود اتخاذ کردند و اغلب آنها توانستند شرکت را به سودآوری مطلوبی برسانند؛ اما برخی دیگر در میانه راه دچار بحران‌­های مختلفی نظیر بحران نقدینگی و یا اشباع بازار مواجه شدند. جمعاً ۹ تیم به رقابت با یکدیگر پرداختند. رقابت در بین این ۹ تیم بسیار عالی بود و اغلب تیم­‌ها شرکت خود را به سودآوری مطلوبی رساندند.

در بخش بعدی بازی ایفای نقش سرمایه‌گذار اجرا شد که در قالب آن با توجه به ضیق وقت ۳ تیم به ارائه ارزش‌های محوری شرکت و دفاع از عملکرد خود پرداختند و با بخشی از فنون و تکنیک‌های مذاکره آشنا شدند.

در پایان دوره، درس‌آموخته‌های کارگاه در قالب ۱۴ اصل بینشی برای حضار ارائه گردید. اصولی که تماماً بر اساس تجربیات حضار در دوره شکل گرفته بود و مبتنی بر واقعیت‌های دنیای مدیریت و کسب‌وکار بود.

در انتهای کارگاه به ۶ نفر در دو گروه اول و دوم که بیشترین ارزش را برای شرکت کسب کرده بودند جوایزی نقدی اهدا شد. همچنین به تشخیص اساتید دوره به یکی از شرکت‌کنندگان که ویژگی متمایزی نسبت به سایرین داشت به عنوان برگزیده دوره هدیه نقدی اهدا شد.

همچنین اهدای گل به تمام شرکت‌کنندگان و برگزاری جشن تولد یکی از شرکت‌کنندگان در ساعات پایانی کارگاه به لذت‌بخش بودن بیشتر کارگاه انجامید.

نتایج نظرسنجی کارگاه SimBusiness

آمار شرکت‌کنندگان دوره

گالری تصاویر کارگاه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *