این کارگاه ۲۴ ساعته طی سه روز و با حضور مدیران و کارشناسان استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان آذربایجان غربی توسط شتابدهنده آرکاپ و با همکاری تنگاتنگ پارک علم و فناوری آذربایجان غربی، با بهره بردن از اساتید به نام کشوری آقایان محمود موسوی و جواد محمدی در محل پارک در تاریخهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار گردید.
دغدغه اصلی در این دوره ارزیابی و توسعه قابلیتهای مدیریت و کارآفرینی و تمرین عملی دانش مدیریت در چهار حوزه اصلی بازاریابی و فروش، تولید و عملیات، منابع انسانی و مالی بود.
در این کارگاه شرکتکنندگان در قالب تیمهای سه نفره به راه اندازی یک کسبوکار و اداره آن با استفاده از نرمافزار شبیهسازی کسبوکار پرداختند. تاکید اصلی این دوره بر ضرورت بهرهمندی از تفکر سیستمی و شناخت تاثیرات متقابل تصمیمات حوزه های گوناگون کسبوکار در موفقیت آن کسبوکار بوده است.
در روز اول و دوم کارگاه، مباحث مربوط به حوزه بازاریابی و فروش، حسابداری برای مدیران و مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی و سازمانی و مدیریت تولید و عملیات به حضار آموزش داده شد. شیوه آموزش به این صورت بود که ابتدا نکات اصلی هر موضوع به شیوه پرسش و بحث برای حضار ارائه میشد و سپس تیمها با استفاده از نرمافزار شبیهسازی به تمرین موارد گفته شده در اداره شرکت خود میپرداختند. در این زمان اساتید و مربیان کارگاه در کنار تیمها حضور داشته و بهعنوان منتور به راهنمایی و ارائه مشاوره به ایشان میپرداختند. بدین ترتیب حوزههای چهارگانه گفته شده نظیر تکههای پازل در کنار یکدیگر قرار گرفته و تصویری جامع و کامل از آیتمهای ضروری در مدیریت یک شرکت در ذهن حضار شکل گرفت.
در روز پایانی کارگاه تیمها به تمرین کامل همه آنچه در دو روز نخست فراگرفتند، پرداختند. در این تمرین ایشان میبایست به صورت یکجا و با تکیه بر تفکر سیستمی تمامی تصمیمات ضروری برای موفقیت و رشد کسبوکار خود را اتخاذ میکردند. در این بخش ارتباط تصمیمات حوزههای مختلف با یکدیگر و ضرورت توجه به متغیرهای چندگانه در تصمیمگیریها برای ایشان تبیین گردید.
تشخیص این موضوع که در هر لحظه از عمر کسبوکار، پرداختن به چه تصمیماتی حیاتی است، عنصر اصلی تفکر استراتژیک است که در این بخش به آن پرداخته شد. اینکه آیا شرکت در ماههای نخست راهاندازی باید به دنبال حل مسائل حقوقی باشد و یا بر روی تحقیقات بازاریابی و شناخت محیط تأکید کند و یا اینکه در چه زمانی باید به فکر تأمین مالی بیفتد و در کدام زمان جذب نیروهای حرفهای و مجرب و یا آموزش کارکنان را در دستور کار خود قرار دهد؟ تشخیص موقعیت کسبوکار و طراحی سیاستهای راهنمای مناسب و اقدامات عملیاتی متناسب برای نیل به اهداف، جوهره تفکر استراتژیک است که در تمرین کامل شبیهسازی، مورد توجه قرار گرفت. عامل اصلی موفقیت تیمها در مسابقه، تمرکز بر عوامل حیاتی موفقیت در هر لحظه از عمر شرکت و یا به عبارت بهتر شناخت درست اهرمهای تصمیمگیری بود. بسیاری از تیمها زمان خود را صرف پرداختن به تصمیماتی مینمودند که تأثیر آنها در موفقیت ایشان کم رنگ بود و لذا در پایان مسابقه شاهد این بودیم که بین سودآوری و ارزش شرکتها اختلاف بسیاری بود، در نقطه مقابل برخی از شرکتها با یافتن اهرم درست، در مسیر مناسب سودآوری قرار گرفته و در مدت زمان اندکی، ارزش شرکت خود را چند برابر نمودند. این موضوع در دنیای واقعی کسبوکار بسیار حایز اهمیت است و سعی شد اهمیت آن، در کارگاه برای حضار به خوبی تبیین گردد.
بخش دوم روز پایانی کارگاه، به برگزاری مسابقه بین تیمها اختصاص داده شد. در این بخش نخست هر یک از تیمها یک نام مناسب برای شرکت خود انتخاب کرده و سپس به رقابت با یکدیگر پرداختند. در این رقابت هر یک از تیمها میبایست در مدت زمان دو و نیم ساعت به اداره شرکت خود طی سه سال نخست راهاندازی آن میپرداختند.
در میانه مسابقه، جدول امتیازات تیمها بر اساس شاخص ارزش شرکت (Company Value) که توسط نرمافزار محاسبه میگردید، به دفعات به نمایش در آمد و بر هیجان مسابقه افزود.
در این رقابت، تیمها استراتژیهای متفاوتی برای رشد کسبوکار خود اتخاذ کردند و اغلب آنها توانستند شرکت را به سودآوری مطلوبی برسانند؛ اما برخی دیگر در میانه راه دچار بحرانهای مختلفی نظیر بحران نقدینگی و یا اشباع بازار مواجه شدند. جمعاً ۹ تیم به رقابت با یکدیگر پرداختند. رقابت در بین این ۹ تیم بسیار عالی بود و اغلب تیمها شرکت خود را به سودآوری مطلوبی رساندند.
در بخش بعدی بازی ایفای نقش سرمایهگذار اجرا شد که در قالب آن با توجه به ضیق وقت ۳ تیم به ارائه ارزشهای محوری شرکت و دفاع از عملکرد خود پرداختند و با بخشی از فنون و تکنیکهای مذاکره آشنا شدند.
در پایان دوره، درسآموختههای کارگاه در قالب ۱۴ اصل بینشی برای حضار ارائه گردید. اصولی که تماماً بر اساس تجربیات حضار در دوره شکل گرفته بود و مبتنی بر واقعیتهای دنیای مدیریت و کسبوکار بود.
در انتهای کارگاه به ۶ نفر در دو گروه اول و دوم که بیشترین ارزش را برای شرکت کسب کرده بودند جوایزی نقدی اهدا شد. همچنین به تشخیص اساتید دوره به یکی از شرکتکنندگان که ویژگی متمایزی نسبت به سایرین داشت به عنوان برگزیده دوره هدیه نقدی اهدا شد.
همچنین اهدای گل به تمام شرکتکنندگان و برگزاری جشن تولد یکی از شرکتکنندگان در ساعات پایانی کارگاه به لذتبخش بودن بیشتر کارگاه انجامید.
بدون دیدگاه